Av Thomas Haugvaldstad
Forrige mandag avsluttet Oslo Camerata sin Brasil-turné med konsert i Rio de
Janeiro. De unge musikerne var også musikklærere for fattige barn i Niteroi.
- Turneen har vært fantastisk på alle måter. Dette er en fin måte å turnere
på, å spille innenfor de tradisjonelle rammene samtidig som vi gjennom
Projeto Aprendiz har hatt muligheten til å møte et musikkliv som er veldig
spesielt, sier Stephan Barratt-Due.
Strykeorkesteret, som ledes av Stephan Barratt-Due, har spilt for fulle hus
i Brasilia, Sao Paolo og Niteroi. På programmet finner man Carl Nielsens
"Liten Suite" op. 1, Haydns "Cellokonsert c-dur", "Tico-tico no fubá" av José
Gomes de Abreu og Griegs "Strykekvartett g-moll". Oslo Camerata har med seg
Øystein Birkeland som solist.
I tillegg til konsertene har Oslo Camerata deltatt på workshops med Projeto
Aprendiz, et prosjekt som gir unge barn fra de fattigste strøkene i Niteroi
muligheten til å lære stryke- og blåseinstrumenter.
Klassisk musikk i favelaen
Projeto Aprendiz ble startet av Niteroi kommune, som ligger 20 kilometer fra
Rio de Janeiro, i 2001. Prosjektet tilbyr barn i de offentlige skolene å
delta på musikkskole. Oslo Camerata ble kjent med prosjektet da de var i
Brasil i 2005. Under årets turné har orkesteret hatt workshops sammen med
barn og unge fra dette prosjektet. Lørdag spilte orkesteret sammen med barna
fra Projeto Aprendiz på en scene ved Museum for samtidskunst i Niteroi.
- Jeg tror alle som er i orkesteret er enig i at vi får like mye tilbake som
vi selv gir. For oss er det fantastisk å få spille med et slikt orkester.
Det vi opplever er at spillegleden til ungdommene er så genuin. For oss er
dette utrolig inspirerende, sier Barratt-Due.
Universell Grieg
Mens første halvdel ble viet til Nielsen, Haydn og sjarmoffensiven Tico-tico
no fubá, ble annen halvdel av konsertene ble brukt til å hylle Edvard Grieg.
I et land hvor folkemusikken er en svært viktig del av befolkningens
dagligliv blir det i følge Barratt-Due en takknemlig oppgave å formidle
Griegs verk.
- Folkemusikken vi finner i Brasil er helt unik. Du kan gå hvor som helst i
Rio å se at folk har et sterkt forhold til for eksempel samba.
Folkemusikkens sterke posisjon i Brasil gjør det lettere for oss å nå fram
med Griegs musikk her, sier Stephan Barratt-Due.
Det folkelige i Grieg gjør at publikum lett kan forholde seg hans musikk. I
Brasil ble Griegs strykekvartett i g-moll svært godt mottatt.
- Musikken taler direkte til publikum gjennom de folkelige elementene og er
ikke fremmedgjørende, avslutter Stephan Barratt-Due.